środa, 18 marca 2009

A gdyby tak dodrukować trochę pieniędzy? Przedsiębiorczość - zajęcia ósme

Dzisiaj zajmowaliśmy się inflacją i hiperinflacją. Poznaliśmy jej skutki i wiemy już, że problemów w społeczeństwie nie rozwiąże się poprzez dodrukowanie pieniędzy. Zastanawialiśmy się też, co by było, gdyby ludzkość nie wymyśliła pieniądza Oglądaliśmy banknoty polskie w świetle ultrafioletowym oraz analizowaliśmy ich pozostałe zabezpieczenia oraz pracowaliśmy nad naszym blogiem.
Zakończyliśmy w ten sposób realizację pierwszej części tematów i pełni energii wkraczamy w kolejną fazę projektu :)


Adrian szuka zabezpieczeń na banknocie :)

Tak wygląda "dycha" w ultrafiolecie ;)

Zadania podejmowane przez nas podczas zajęć:
1. Rozwiązanie testu dotyczącego waluty polskiej.
2. Zapoznanie się z Witryną Internetową mennicy polskiej.
3. Zapoznanie się z historią pieniądza.
4. Omówienie pojęcia inflacja i hiperinflacja.
5. Wykonanie zadań związanych z obliczaniem zysków.
6. Analiza zabezpieczeń znajdujących się na polskich banknotach.

Źródła, z których korzystaliśmy podczas zajęć:
1. Witryna Internetowa NBPortal.
2. Witryna Internetowa mennicy polskiej.

Szóste i siódme spotkanie przyrodników -poznajemy tajemnice fotosyntezy.



Dzisiaj na zajęciach nauczyliśmy się identyfikować barwniki fotosyntetyczne.

Na początku wyodrębniliśmy zielony barwnik z liści roślin. Okazało się, że oprócz chlorofilu w roślinach występują jeszcze barwniki pomocnicze – karetonoidy, które dzielimy na karoteny i ksantofile. Rozdzielaliśmy je za pomocą nie znanej metody, chromatografii.

Następnie sporządziliśmy odpowiednią dokumentację.


Arleta i Łukasz rozdrabniają liście


Ekstrakcja w łaźni wodnej


Patryk nakłada próbkę na płytkę chromatograficzną



Chromatogramy się rozwijają


Oczekujemy na wyniki.

Do zobaczenia za tydzień!:)